Torsdag 3. april ble bransjens beste caser kåret, etter intense runder med showcasing. For tredje året på rad var det rekordmange innsendte søknader, og nivået på de nominerte var skyhøyt.


Vinnerne av Sponsor- og Eventprisen 2025 er kåret!
Vi er meget imponert over det høye nivået på alle showcasene – og at det er så jevnt når vi skal kåre en vinner er det sjeldent vi opplever. Her har alle stemmer telt! Vi valgte å dele ut gull, sølv og bronse i alle våre kategorier – rett og slett fordi alle fortjente det, sier Aasland.
Gjennom fagdagen ble tolv priskategorier showcaset foran juryen og publikum. Det ga publikum innsikt i de nominerte casene, mens juryen fikk mulighet til å oppleve casene på nytt.
- Showcasing gir kandidatene mulighet til å virkelig få caset sitt til å skinne, samtidig som vi som sitter i juryen får mulighet til å kvalitetssikre våre vurderinger. Og ikke minst aktiverer det publikum, noe som vel strengt tatt bare skulle mangle i vår bransje, sier Svein Sælid, juryleder for jury 5.
Videre presiserer Sælid at konkurransen har vært svært jevn, som har gjort det krevende å peke ut én vinner.
Første kåring av Årets EventbyråI begge våre kategorier vare det et veldig høyt nivå. Samtlige av de casene som ble premiert er vinnere og lå svært tett på gullet, faktisk så tett at publikumsstemmene til slutt ble tungen på vektskålen, foreller Sælid.
For første gang ble Årets Eventbyrå kåret på Sponsor- og Eventprisen. I forkant av prisutdelingen gjorde vi en kundeundersøkelse blant eventbyråene som hadde meldt interesse for å delta. I samarbeid med Sponsor Insight ble det sendt ut en undersøkelse som blant annet målte byråene på strategisk og teknisk kompetanse, kreativitet, gjennomføringsevne og kundeoppfølging. Til forskjell fra andre byrå-kåringer, som baserer seg på undersøkelser blant markedsførere og som kan ha varierende grad av kunnskap om eventbransjen, har vi valgt kun å spørre de kundene som faktisk jobber eller har jobbet med byrået.
- Vi tror på at eventbyråenes egne kunder er de best kvalifiserte til å vurdere byråenes kvalitet på ulike parameter. Derfor er kåringen basert på en undersøkelse blant kundene til byråene som har ønsket å delta, sier Vegard Arntsen, avtroppende styreleder i Sponsor- og Eventforeningen og daglig leder i Sponsor Insight.
Byråene er vurdert av de som har aller best forutsetning for å vurdere byråenes kvalitet - nemlig deres egne kunder, derfor bør denne prisen henge spesielt høyt i eventbransjen, sier Arntsen.
Vi gratulerer alle gull-, sølv- og bronse-vinnerne – en annerkjennelse og et bevis på god prestasjon og dedikert innsats!
Gull, sølv og bronse
Årets Kultursponsorat
Gull: OBOS Karaoke: En scene for alle på festivalene
OBOS, deles med JCP, Slottsfjellfestivalen, Festningen og Utopia
Juryens begrunnelse:
I denne kategorien har konkurransen vært skyhøy, og det var så jevnt som det kan få blitt i toppen. Hvem skulle tro at det var så mye konkurranseinstinkt i kulturlivet. Men vi har en vinner. Årets vinner har knyttet merkevaren og sponsoratet sammen, ved å integrere produktet på en finurlig måte i kulturarrangementet og engasjert publikum aktivt. Sponsoratet har åpenbart skapt følelser og gitt gode opplevelser til målgruppen, høy synlighet til sponsoren og vært med på å skape et langsiktig godt omdømme.
Sølv: Solo Oslo - Talentutvikling og Entreprenørskap i kunsten
Munchmuseet, deles med Talent Norge og Canica
Bronse: Philips OneBlade endrer unges vaner gjennom festival
FUSE, deles med Philips, Omd, Momentium og Sky Agencies
Årets Idrettssponsorat
Gull: Døds Diving League - Team Synnøve
Døds Diving League, deles med Synnøve
Juryens begrunnelse:
Det har vært veldig mange gode case nominert i kategorien i år og veldig tett mellom de øverste. Rett og slett toppidrett. Årets vinner av idrettssponsorat har bygget en veldig tydelig link mellom sponsoratet, historien til selskapet og merkevaren. Med en tydelig strategi og kreativitet viser de at det er mulig å få mye ut av ganske lite med tanke på markedsbudsjett. Årets vinner gjør et modig valg, ved å velge en idrett som i utgangspunktet er smal og løfte fram utøvere som tradisjonelt ikke har fått like mye oppmerksomhet i denne idretten. Det er en ekte underdog historie, hvor både sponsor og sponsorat har åpenbart hatt stort utbytte av samarbeidet.
Sølv: Burger King og Petter Northug – «Veien til VM»
Passion Marketing Agency, deles med Burger King Norge og Petter Northug
Bronse: Det er nå norske grønnsaker er på sitt beste!
BAMA Gruppen, deles med Anorak
Årets Sosiosponsorat
Gull: Fysisk og mental helse for et sunnere samfunn
Gjensidige, deles med Norges Fotballforbund, Norges Håndballforbund, Norges Friidrettsforbund, Palmesus og NOSLEEPTILLBROOKLYN
Juryens begrunnelse:
Tre solide caser ble nominert i kategorien. Vinnercaset tar tak i en faktisk og voksende utfordring i samfunnet. Sponsoratet er veldig tydelig forankret i selskapsstrategien, noe gjør at oppleves som et veldig ekte og oppriktig tiltak. Man har jobbet helthetlig og langsiktig, og tatt i bruk en bredde av virkemiddel som alle drar i samme retning. Sponsoren inkluderer aktivt andre solide partnere som jobber innen feltet, noe som sikrer større legitimitet og større rekkevidde for tiltakene.
Sølv: 100 millioner til kreftsaken
Coop Norge, deles med Kreftforeningen
Bronse: Sammen for trygg ferdsel på sjøen
Redningsselskapet, deles med Ringnes/Munkholm
Årets Sponsor
Gull: Gjensidige
Juryens begrunnelse:
Når du som sponsor aktiverer de målgruppene du ønsker å nå sammen med dine ulike sponsorobjekter, og det på en måte som gir alle de riktige assosiasjonene til selskapet, økt salg og en faktisk positiv forskjell for mennesker som har det vanskelig - da fortjener du virkelig å smykke deg med tittelen Årets sponsor. Med en bredde av initiativ gjennom året, solid tilstedeværelse og jevnlig aktivering med spissede og kloke uttak rundt mental helse har prisvinneren greid nettopp det. Årets Sponsor har en tydelig sponsorstrategi knyttet til selskapets forretningsstrategi for å rette oppmerksomheten mot egen merkevare med gode, dokumenterte resultater.
Sølv: OBOS
Årets Sponsorobjekt
Gull: Palmesus 2024 - Delivering Cultural Relevance at Scale
Palmesus
Juryens begrunnelse:
Sponsorer som kommer tilbake, er et tydelig tegn på et sponsorobjekt som greier å vise sin verdi. Gjennom smart bruk av innsikt og god målgruppekjennskap har dette sponsorobjektet lykkes med å hjelpe en bredde av sponsorer med å nå deres individuelle mål for samarbeidet. De er gode på å dokumentere effekt, leverer på egne mål og forretningsstrategi og lokker stadig flere store merkevarer til Sørlandet.
Årets Sponsoraktivering
Gull: 100 millioner til kreftsaken
Coop Norge, deles med Kreftforeningen
Juryens begrunnelse:
Hvor mange interessenter, arenaer og anledninger kan du inkludere i aktiveringen av et sponsorat, på en måte som gir verdi både for alle involverte og leverer på målene du har satt deg for sponsoratet? Gjennom smart bruk av egne fysiske flater, leverandører, andre sponsoravtaler og egne ansatte, har prisvinneren greid nettopp dette. Samarbeidet har ikke bare løftet salget på utvalgte varer som bidro direkte til målet, men også hatt positivt effekt på eget omdømme og gitt stor oppmerksomhet rundt en sak som berører mange. Ikke minst har sponsoraktivering gitt tidenes rekordbeløp til Kreftforeningen som sier at dette gjør at flere vil overleve kreft.
Sølv: Burger King og Petter Northug – «Veien til VM»
Passion Marketing Agency, deles med Burger King Norge og Petter Northug
Årets B2E Event
Gull: DNB Eiendom – Top One Academy
JCP, deles med DNB Eiendom
Juryens begrunnelse:
Et tradisjonelt kick-off har blitt utviklet et verdifullt konsept, med langsiktig perspektiv. Allerede etter første året i ny kledning oppnådde årets kickoff knallgode resultater på salg og befaringer. Måldrevet med solid blanding av kunnskapsarenaer, relasjonsbygging, i blanding med opplevelser som styrker felles kultur, identitet og en felles retning.
Sølv: Voices of Telenor
Z Event, deles med Telenor Norge og Y Story
Bronse: Sopra Steria Kickoff 2025
Liwlig Norway, deles med Sopra Steria
Årets B2B Event
Gull: Vipps MobilePay – Pay & Play
Fieldwork, deles med Vipps MobilePay
Juryens begrunnelse:
Dette roadshowet har samlet kunder, partnere, forhandlere og ansatte fra hele Norden i de fire hovedstedene. Gjennom kombinasjonen av innovative produktoppdateringer, demoer og innsikt – og møteplasser mellom kunder og ansatte, har de utfordret det tradisjonelle, stive bankmiljøet og skapt en raus atmosfære hvor alle kunne føle seg hjemme.
Sølv: Google Supermarket
Fieldwork, deles med Google Norway
Bronse: Samsung POWER-UP 2024
JCP, deles med Samsung
Årets B2C Event
Gull: Arif på MUNCH
Munchmuseet
Juryens begrunnelse:
Vinneren har utfordret det tradisjonelle med sine mål og strategi.
Gjennom svært solid kartlegging og involvering har de engasjert en målgruppe som er utfordrende å aktivisere. De har koblet virkemidler og mange tverrfaglige partnerskap på en unik måte. Samlet har dette truffet ungdommer og unge voksne, spesielt alderen 16-24 år på en fantastisk måte, og har økt besøkstallene i målgruppen med 23%. I tillegg har de oppnådd stor nasjonal omtale.
Sølv: Netflix - Squid Game 2 Nordic Launch
Fieldwork, deles med Netflix
Bronse: Kongsberg Agenda 2024
JCP, deles med Kongsberg Næringsforum
Årets Brand Activation
Gull: Ingen vei tilbake - verdens største overraskelsesfest
Sesong 1
Juryens begrunnelse:
Noen ganger dukker det opp et stykke arbeid som ikke bare treffer målgruppen, men gjør noe utover det vanlige. Det roper ikke høyt, men hvisker… og likevel blir hørt av alle. Hvor publikum ikke bare ser på – de er med, og de kjenner det på kroppen. Men som også aktiverer langt utover de til stede, hele landet faktisk, og bygger fellesskap.
Et slikt arbeid krever mot. Presisjon. Og en god dose kjærlighet. En merkevare kan være et produkt, en tjenesten... eller en person.
Nå er det ingen vei tilbake.
Sølv: «The Radiant Restaurant» McDonald's Palmesus
Z Event AS, deles med McDonald's, NOSLEEPTILLBROOKLYN, Palmesus og NORD DDB Oslo
Bronse: LYKO Halloween 2024
JCP, deles med LYKO
Årets Stand-aktivering
Gull: «The Radiant Restaurant» McDonald's
Z Event AS, deles med McDonald's, NOSLEEPTILLBROOKLYN, Palmesus og NORD DDB Oslo
Juryens begrunnelse:
Vinneren av Årets Stand aktivering er en merkevare som fanget målgruppens oppmerksomhet med både kreativitet og en opplevelse som føltes relevant og ekte. Jobben evner å trigge både kropp, kamera og samvittigheten med bærekraft som en integrert del av opplevelsen. Den skilte seg ikke bare ut blant konkurrende stands, men smeltet sømløst inn og ble en naturlig del av publikumsreisen. På et lite sted i Norge, i en kort periode - fikk en av verdens største merkevarer ikke bare skinne - men lyse!
Sølv: Nordea - RE:DESIGN by Nordea @ Palmesus
Fieldwork, deles med Nordea og Palmesus
Bronse: Google Supermarket
Fieldwork, deles med Google Norway
Årets Innholdsproduksjon til et event
Gull: Norwegian – Party Like Norwegian
JCP, deles med Norwegian Air Shuttle ASA
Juryens begrunnelse:
Det å bygge en sterk bedriftskultur handler om å skape tilhørighet, stolthet og inspirasjon for alle ansatte uansett hvor de jobber, hvor de kommer fra og hvilken bakgrunn de har. Årets vinner har en lykkes med å bygge en sterkere bedriftskultur gjennom en helhetlig innholdsopplevelse som bl.a. kombinerte dokumentarfilmer, digitale opplevelser og interaktive elementer. Og sist, men ikke minst, ga de ansatte fra hele verden en smakebit på norsk russefeiring.
Sølv: DNB Eiendom - Top One Academy
JCP, deles med DNB Eiendom
Bronse: Google – Google supermarket
Fieldwork, deles med Google Norway
Årets Samfunnsengasjement
Gull: Brysom-kampanjen
Norsk Toppfotball, deles med LEVE
Juryens begrunnelse:
Årets vinner har brukt en sterk plattform til å løfte en vanskelig tematikk, skape åpenhet og fellesskap, og bryte ned stigmaet rundt mental helse. Det har minnet oss på at det å stille opp for hverandre kan redde liv. En av Norges største folkebevegelser – med millioner av tilhengere – har vist seg å være en kraftfull kanal for å nå ut til dem som trenger det mest.
Sølv: 100 millioner til kreftsaken
Coop Norge, deles med Kreftforeningen
Bronse: Pusterommet
Gjensidige, deles med NOSLEEPTILLBROOKLYN og Palmesus
Årets Eventbyrå – omsetning over 50 MNOK
Gull: Fieldwork
Juryens begrunnelse:
Vinneren utmerker seg som et profesjonelt, kreativt og serviceinnstilt byrå som alltid leverer på høyeste nivå. De tar eierskap til prosjektene og utfordrer kundene til å tenke nytt, samtidig som de sikrer minneverdige arrangementer med kreative løsninger og presisjon i gjennomføringen. Med et team av dyktige prosjektledere, kreatører og designere, kombinert med en sterk kultur og godt lederskap, skaper de en trygg og innkluderende samarbeidsopplevelse. Kundenes tillit og begeistring understreker at dette er et førsteklasses byrå i bransjen. Vinneren er Fieldwork.
Sølv: Kulturkompaniet
Bronse: CIC Event Congress
Årets Eventbyrå – omsetning under 50 MNOK
Gull: Motel Agency
Juryens begrunnelse:
Vinneren utmerker seg ved å være profesjonelle, kreative og løsningsorienterte, med en sterk evne til å forstå kundens behov og levere høy kvalitet innenfor både budsjett og tidsrammer. De skiller seg ut ved å gi personlig oppfølging og være tett på gjennom hele prosessen, noe som skaper trygghet og gode resultater. Kundenes opplevelse av engasjement, positiv energi og evnen til å levere det lille ekstra gjør dem til en pålitelig samarbeidspartner som alltid leverer. Vinneren er Motel Agency.
Sølv: Lyn & Torden
Bronse: Lead Event
Årets Hederspris
Petter Svendsen, Head of Sponsorship i Telenor.