Search
Search
Meny
Background

Passert 150.000 medlemskap i Golf-Norge

07. oktober 2024
Siden 2019 har golf-Norge økt med 55.000 medlemskap. Gruppen unge voksne har alene økt med 142 prosent.

Tall fra september 2024 viser at Golf-Norge har passert 150.000 medlemskap i norske golfklubber. Med det settes nok en medlemskapsrekord i golfklubber tilsluttet Norges Golfforbund (NGF).

Slik trenden har vært de siste årene er dette ikke overraskende, men like fullt svært gledelig at så mange ønsker å spille golf, sier president Øyvind Krag Ingul i Norges Golfforbund.

Viktor-effekten ikke så stor som mange tror

NGF opplever medlemsvekst i alle aldre, men unge voksne (20-36 år) har økt markant de siste årene. Denne målgruppen teller nå over 43.000 medlemskap, en økning på 142,3 prosent siden 2019.
 

- Golf passer godt inn i livsstilen til dagens unge voksne, mener Dag Inge Fjeld, partner i BTF Innsikt og høyskolelektor ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania.

Fjeld er ikke overrasket over at golf har blitt så populært. I en undersøkelse* gjennomført blant unge voksne (16-35) som har begynt å spille golf etter 2020, oppgis det å spille med venner, være ute i fine omgivelser, samt å konkurrere på en vennskapelig måte, som de tre viktigste årsakene til at denne målgruppen spiller golf.
 

66 prosent oppgir at det var venner som var årsaken til at man begynte å spille golf. 18 prosent svarte at de ønsket å finne seg en utendørshobby, mens 15 prosent tilla golfspill i oppveksten som en grunn å begynne å spille igjen. 14 prosent oppgir at Viktor Hovland var motiverende for at de begynte å spille golf.

Viktor er synlig i mediebildet og bidrar til å øke oppmerksomheten rundt golf, men det er andre og mer fremtredende årsaker til at unge vokse har funnet golfkøllene, fortsetter Fjeld.

Et grønt pusterom

I en digital tid er det verdt å merke seg at hele 73 prosent mener at golf er en legitim grunn til å slå av mobilen.

Golf har blitt unge voksnes grønne pusterom, et fristed fra en hektisk hverdag der man kan konsentrere seg om opplevelse og sosialt samvær med god samvittighet, mener Fjeld. 

Golf er ikke først og fremst trening for denne målgruppen. Bare 24 prosent oppgir at golf er hovedmåten de trener på, mens 70 prosent oppgir at de i tillegg trener i treningsstudio. Halvparten av målgruppen (49 prosent) spiller flere ganger i uken, noe som kan være årsaken til at 13 prosent innrømmer at golfen noen ganger kan gå utover forholdet til partner og nær familie.

facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN