

Regjeringen forbyr markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn
Det er blant annet tatt inn et unntak for å bruke varemerker i forbindelse med sponsing, så lenge det ikke er et varemerke for konkrete produkter som omfattes av produktlisten, heter det i regjeringens pressemelding.
Foreningen har levert høringssvar
Sponsor- og Eventforeningen har engasjert seg i saken og sendt inn høringssvar. Foreningen støtter målsettingen om å beskytte barn mot usunn markedsføring, men har vært opptatt av at nye regler ikke skal ramme breddeidrett, kultur, ideell sektor og arrangementer uforholdsmessig.
Viktig balanse mellom folkehelse og rammevilkårVi setter pris på at departementet har lyttet til innspillene fra bransjen og gjort et tydelig skille mellom markedsføring av produkter og sponsing av aktiviteter for barn og unge. Dette skaper nødvendig forutsigbarhet for både sponsorer og rettighetshavere, sier Bodil Berggren, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen.
Sponsor- og Eventforeningen mener det fortsatt er viktig med tydelige retningslinjer for hvordan forskriften skal tolkes og håndheves i praksis, særlig i forbindelse med arrangementer og aktiviteter rettet mot barn og unge. Både idrett, frivillighet og kultur er i stor grad avhengig av sponsorinntekter, og en tydelig avgrensning er avgjørende for at disse sektorene skal kunne opprettholde sitt samfunnsoppdrag.
Foreningen vil fortsette å følge utviklingen videre og hvordan forskriften praktiseres, samt bidra med kunnskap og erfaringer fra bransjen.
Se forskriften her!