Search
Search
Meny
Background

Ny marked- og organisasjonssjef i Brettforbundet

15. august 2024
Thomas Harstad blir Brettforbundets nye marked- og organisasjonssjef.
Det er med stor glede at vi presenterer Brettforbundets nysignering, Thomas Harstad. Thomas er ingen fremmed for de som følger med på brettsport i Norge. Han har tidligere imponert som sportssjef for snowboardlandslaget, og har inntil nylig vært en sentral skikkelse hos Red Bull. Nå gjør han comeback som marked- og organisasjonssjef i Brettforbundet. 
 
– Etter mange krevende år, med flere vanskelige avgjørelser, er vi endelig på den andre siden. Dette har vært mulig takket være et styre med langsiktig visjon, en administrasjon som har stått på til alle døgnets tider, og ikke minst støtten fra våre hovedsponsorer Aker ASA og Stiftelsen VI. Vi er et forbund i vekst, og jeg er overbevist om at vi må våge å investere for å møte veksten og vokse ytterligere. Det er en stor lettelse å få noen på plass i denne rollen, og ikke bare noen, men selveste Harstad. Han kjenner både kulturen og miljøet godt, og hans kompetanse utgjør brikken vi mangler i Brettforbundet – dette blir knallbra! Sier generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian. 
 
Vi har tatt en prat med Harstad:  
Velkommen tilbake til Brettforbundet, Thomas. Hva fikk deg til å gjøre comeback?  
Nå er det over 7 år siden jeg var landslagssjef for Snowboard, og jeg har hele tiden sett tilbake på den tiden som utrolig givende på mange områder. Etter 7 år nå med corporate arbeid følte jeg et skikkelig savn etter å jobbe for brettsporten som har gitt meg utrolig mye glede hele livet. Å se hvor mye glede andre nå får av det samme gjør at det føles virkelig meningsfylt å jobbe for videre utvikling!  
 
Etter flere år på utsiden, hva slags inntrykk har du av Brettforbundet i dag? 
Jeg har fulgt med hele veien, og sett Snowboardforbundet bli til Brettforbundet som har vært en positiv endring. Det er nye ressurser blandet med gamle ressurser som er sunt, så mitt inntrykk er at Brettforbundet nå er godt rustet på alle områder for den vekstreisen vi nå skal inn i. Det er ressurssterke mennesker med lidenskap for jobben – da kan det utrettes mye.

Strøken Method. Foto: Espen Lystad
Strøken Method. Foto: Espen Lystad.

Hva har du lyst til å få til her?  
Jeg har lyst til å bruke kompetansen jeg har opparbeidet meg de seneste 7 årene til å gjøre en forskjell og bidra til å sette brettsporten enda mer på kartet via økt synlighet i media og implementering av en ny strategi rundt den kommersielle delen av virksomheten. Brettforbundet representerer noe helt unikt både i forhold til verdier, opplevelser og attraktive profiler som vi skal konseptualisere og bruke aktivt opp mot eksisterende og nye samarbeidspartnere. Nedslagsfeltet til våre utøvere er enorm i størrelse, og har en sterk påvirkningskraft opp mot en nesten "umulig å nå» målgruppe, dette skal aktiveres via kreative prosjekter som skaper positive effekter i samfunnet. Igjennom synlige aktiveringer med klare målsetninger skal vi bli den mest attraktive samarbeidspartneren for selskaper og merkevarer som deler de samme verdiene som oss.  
 
Sånn vi ser det, har du vært på en lang studietur i RedBull og Mesh, hva tar du med deg av erfaringer og kunnskap som du tror vil være verdifulle her? 
Jeg har lært mye av tiden min i Red Bull, spesielt innenfor markedsføring og ledelse, og hvordan det er å jobbe i et stort konsern med tusenvis av ansatte. På markedsiden vil jeg trekke frem viktigheten av autentiske og kreative konsepter som skiller seg ut fra massen og bryter igjennom til målgruppen. For å lykkes med dette er man avhengig av kvalitet i alle ledd og sterk prosjektledelse. Jeg har blant annet sittet tett på reisen og veksten F1 og ikke minst F2 med Dennis Hauger har hatt de siste årene, og hvordan sporten aktivt har jobbet med profil bygging og "fan engagement", her henter jeg helt klart mye inspirasjon over til Brettforbundet og vår strategi videre. 
 
Når det gjelder ledelse så handler det jo virkelig om å bygge opp mennesker, vise tillit og støtte opp under styrkene til hver enkelt. Jeg har opplevd både gode og mindre gode ledere i min fartstid, som er gode erfaringer å dra med seg videre. Min filosofi er nok å la folk bygge videre på styrkene sine, det er de som holder seg motiverte over tid.  
 
Tiden min i Mesh var utrolig lærerik og inspirerende, der fokuset handlet om å tilrettelegge for vekstselskaper igjennom tjenester og venture kapital. Det å se flinke grundere bygge opp selskaper fra scratch til milliardomsetning er utrolig inspirerende, og viser hva som er mulig med riktig kompetanse, pågangsmot og guts! Anders Mjåset som er gründer av Mesh Community og flere andre selskaper var en fantastisk leder som jeg lærte veldig mye av og jeg tar helt klart med meg mye av læringene fra vekstselskaper inn i Brettforbundet. 
 
Hvordan tror du din kompetanse og erfaring vil bidra til å løse utfordringer og drive suksess?  
Jeg kommer inn i Brettforbundet med erfaring fra det å være sponsorsjef i Red Bull i 6,5 år der det handler om å skape best mulig ROI innenfor investeringene som gjøres på markedsføring og sponsorater. Så jeg håper og tror at jeg sitter med kompetanse og erfaring fra begge sider av bordet, og på den måten kan konstruere og gjennomføre markedsplaner som treffer målgruppen.  
 
Klassiske sponsorater er utgått, og blant majoriteten av de selskapene som aktivt bruker spons som virkemiddel handler det i liten grad om å bygge merkevarekjennskap. Igjennom Brettforbundet skal vi ha samfunnsnyttige partnerkonsepter som heller bygger merkevarepreferanse.  

Melon to fakie i rampen.
Melon to fakie i rampen.

Hvilke verdier synes du er viktigst for Brettforbundet i sponsorarbeidet, og hvordan skal vi sørge for at vi lever opp til dem?  
Verdigrunnlaget til Brettforbundet er personlig frihet, mestringsfølelse og felleskap og må alle samsvare 100% med innholdet i partneravtalene vi inngår, og være autentiske ovenfor sportene vi representerer og forvalter. Vi skal sikre at vi lever opp til våre verdier ved å velge samarbeidspartnere som deler vår visjon og verdier, og sikre sterke konsepter som forankres godt internt i hele organisasjonen både hos partner, Brettforbundet og hos alle utøverne vi representerer. På den måten blir det autentiske og gjensidig verdifulle samarbeid. 
 
Hva tror du blir det beste, eventuelt kjipeste med å jobbe her fremover? 
Det beste blir å kunne jobbe heltid med lidenskapen min igjen, det gleder jeg meg veldig til!  
Kommer ikke på noen negative sider, men det kan bli tungt om Sondre Hylland igjen slår meg i Banked Slalom og kommer til å minne meg på det daglig!

Koser seg med brett under beina.

Hvis du kunne invitere tre kjente personer fra snowboard, skateboard eller surf, døde eller levende, til en middag, hvem ville de være, og hva ville du spurt dem? 
  • Shaun Palmer: Han kunne bidratt med utallige stories fra snowboardscenen fra 90-tallet, og jeg ville spurt han hva som lå bak suksessen hans i motocross, snowboard og downhillsykling. (Tror han har VM og X Games-medaljer i alle grener) 
  • Jake Burton: Om han ville gjort noe annerledes dersom han kunne bygge Burton som et selskap på nytt? 
  • Rodney Mullen: Hvor hentet du motivasjon og inspirasjon til å utvikle alle triksene du fant opp? 
  • Kelly Slater: Her ville jeg pent spurt hva hemmeligheten er for å surfe som han i en alder av 52 år. 

Thomas Harstad ble valgt inn i styret til Sponsor- og Eventforeningen som 2. vararepresentant under årsmøtet 4. april 2024. 
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN