Search
Search
Meny
Background

Norske triumfer på 2025 ESA Awards!

17. mars 2025
Gjensidige med historisk triumf på 2025 ESA Awards – Norge dominerer Europas største sponsorpris og leder an i utviklingen av sponsorater.
Sist torsdag gikk 2025 ESA Awards av stabelen i London, og det ble en historisk kveld for norsk sponsing. Gjensidige tok storeslem med fem gull og ett sølv, en prestasjon uten sidestykke i konkurransen som ofte omtales som "Europamesterskapet i sponsing". Prisutdelingen samler sponsorbransjen fra hele Europa for å hedre de beste sponsorprosjektene.

Norge stilte sterkt med 14 nominasjoner - et rekordstort antall! Gjensidige og Sparebanken Vest med hele fem nominasjoner hver seg. Sparebanken Vest var i tillegg Norges representant i den prestisjetunge kategorien ESA Best of Europe, etter direktekvalifisering fra Sponsor- og Eventprisen 2024. KPMG, Norsk Tipping, Nordea og Palmesus, og OBOS hadde én nominasjon hver.

ESA Awards samler ledende aktører og internasjonale merkevarer. Med i konkurransen stilte blant annet Škoda og Tour de France, BMW, Scuderia Ferrari, TAG Heuer Porsche Formula E Team, Paris Saint-Germain, Chelsea Football Club, Premier League, UEFA EURO 2024 og de Olympiske og Paralympiske leker.

De norske bidragene
Gjensidiges prosjekt «Pusterommet», utviklet i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn, høstet bred anerkjennelse og vant hele fem priser, inkludert ESA Sponsorship of the Year – kveldens gjeveste pris. Denne utmerkelsen bekrefter at norsk sponsing er på internasjonalt toppnivå og fullt ut konkurransedyktig med verdens største merkevarer.

At Norge gjør det så bra i en prestisjetung konkurranse som ESA Awards, viser at arbeidet som gjøres her hjemme står sterkt også internasjonalt. Våre sponsorer og deres samarbeidspartnere leverer prosjekter i verdensklasse, sier Bodil Sveen Berggren, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen.

Sparebanken Vest gikk inn i konkurransen med like mange nominasjoner som Gjensidige, og fikk en sterk anerkjennelse med sølv i kategorien Best use of PR < €500k for kampanjen «Jenter Vil Mer». Kampanjen, som er forskningsbasert og utviklet i samarbeid med flere vestlandske fotballklubber, har som mål å skape mer likestilte muligheter i fotballen.

Gjensidiges suksess, sammen med de mange norske nominasjonene, viser at vi har en sponsorbransje som er innovativ, banebrytende og i verdensklasse.

Vi gratulerer vinnerne med et imponerende antall priser!
 

Dette er de norske seierne:

Arts & Culture Sponsorship – Small to Medium Scale
Vinner: Pusterommet av Gjensidige i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.

Best Use of Content < €500k
Vinner: Pusterommet av Gjensidige i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.

Music Sponsorship
Vinner: Pusterommet av Gjensidige i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.

Sponsorship with a Social Purpose < €250k
Vinner: Pusterommet av Gjensidige i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.

ESA Sponsorship of the Year
Vinner: Pusterommet av Gjensidige i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.

Best Use of Measurement & Insight
Highly Commended: Pusterommet av Gjensidige i samarbeid med Palmesus og Nosleeptillbrooklyn.

Best Use of PR < €500k
Highly Commended: Jenter Vil Mer av Sparebanken Vest 
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN