Search
Search
Meny
Background

Høring om forslag til ny forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler

04. november 2024
Forslaget til ny forskrift kan potensielt påvirke mange av Sponsor- og Eventforeningens medlemmer. Vi samarbeider med medlemmer samtidig som vi jobber med å utarbeide en egen høringsuttalelse. Høringsfristen er satt til 22. november 2024.
22. august 2024 fremmet Helse- og Omsorgsdepartementet et forslag til ny forskrift som begrenser markedsføring av usunne næringsmidler rettet mot barn og unge. Forskriften inkluderer detaljerte bestemmelser for reklame, sponsing og markedsføring i digitale kanaler, med spesiell vekt på påvirkningen via sosiale medier.

Hovedmålet med reguleringen er å beskytte barn og unge mot påvirkning fra markedsføring av produkter med høyt innhold av sukker, salt og mettet fett - produkter som har vist seg å bidra til fedme og livsstilssykdommer. Lovforslaget har som mål å fremme bedre helse og redusere sosiale helseforskjeller blant barn og unge. Produkter som omfattes av reguleringen finner man i høringsnotatet (side 96-98).

Dette påvirker bransjen vår. Forskriften innebærer en endring fra dagens MFU-retningslinjer på flere måter som kan ha relevans:
  • Aldersgrensen for forbudet er foreslått endret fra 13 til 18 år.
  • Tidligere var det tillatt å dele ut vareprøver (også til barn under 13 år) etter samtykke fra foreldre eller andre ansvarlige. Nå er utdeling av vareprøver forbudt til barn under 18 år, selv med samtykke. 
  • Tidligere var sponsing som innebærer bruk av produkters varemerke unntatt fra forbudet. Det er det ikke lenger, jf. § 6a – som fremdeles unntar sponsing som innebærer bruk av sponsors firmanavn og logo.

Det står også om sponsing i kapittel 6.3.8.2, der Departementet ber om høringsinstansenes syn. Det kan være verdt å lese dette kapittelet, herunder å merke seg det departementet skriver på side 49:

«Presiseringen av hvilken type sponsing som er tillatt i forslaget til § 6 bokstav a, innebærer at det ikke vil være lov å sponse arrangementer med produkter som følger av vedlegg I, dersom arrangementet åpner for deltakere under 18 år. På slike arrangementer må bedriftene velge å dele ut og/eller bruke varemerker som faller utenfor listen i vedlegg I, i sponsingen av arrangementet.»

Sponsor- og Eventforeningen engasjerer seg i høringen om det nye lovforslaget, fordi det potensielt kan påvirke mange av våre medlemmer, både økonomisk og strategisk. Vi er enige i forskriftens formål, men er opptatt av at formålet fremmes uten at det går på bekostning av grasrot og bredde i idrett og kultur.

Kort fortalt er vårt syn at unntaket i forskriftens § 6 må utformes likt som unntaket i punkt 2 i MFU retningslinjer. Dersom det ikke skjer, vil idretts- og kulturtilbud på grasrot- og breddenivå få store inntektstap, noe som igjen vil føre til at helsefremmende aktivitetstilbud til barn og unge blir dårligere.

Administrasjonen i Sponsor- og Eventforeningen samarbeider med flere av medlemmene samtidig som vi jobber med en egen høringsuttalelse, da dette bidrar til å gi bransjen en tydelig stemme og sikrer at våre synspunkter tas i betraktning. Vårt mål med høringsuttalelsen er å fremme en balansert regulering som fortsatt gjør events attraktive for sponsorer, og viser hvordan sponsing og event kan støtte folkehelse ved å fremme positive aktiviteter.

Høringsfristen er satt til 22. november 2024.

Har du innspill i saken, ta gjerne kontakt med oss på info@sponsevent.no
 
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN