Høring om forslag til ny forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler
Hovedmålet med reguleringen er å beskytte barn og unge mot påvirkning fra markedsføring av produkter med høyt innhold av sukker, salt og mettet fett - produkter som har vist seg å bidra til fedme og livsstilssykdommer. Lovforslaget har som mål å fremme bedre helse og redusere sosiale helseforskjeller blant barn og unge. Produkter som omfattes av reguleringen finner man i høringsnotatet (side 96-98).
Dette påvirker bransjen vår. Forskriften innebærer en endring fra dagens MFU-retningslinjer på flere måter som kan ha relevans:
- Aldersgrensen for forbudet er foreslått endret fra 13 til 18 år.
- Tidligere var det tillatt å dele ut vareprøver (også til barn under 13 år) etter samtykke fra foreldre eller andre ansvarlige. Nå er utdeling av vareprøver forbudt til barn under 18 år, selv med samtykke.
- Tidligere var sponsing som innebærer bruk av produkters varemerke unntatt fra forbudet. Det er det ikke lenger, jf. § 6a – som fremdeles unntar sponsing som innebærer bruk av sponsors firmanavn og logo.
Det står også om sponsing i kapittel 6.3.8.2, der Departementet ber om høringsinstansenes syn. Det kan være verdt å lese dette kapittelet, herunder å merke seg det departementet skriver på side 49:
«Presiseringen av hvilken type sponsing som er tillatt i forslaget til § 6 bokstav a, innebærer at det ikke vil være lov å sponse arrangementer med produkter som følger av vedlegg I, dersom arrangementet åpner for deltakere under 18 år. På slike arrangementer må bedriftene velge å dele ut og/eller bruke varemerker som faller utenfor listen i vedlegg I, i sponsingen av arrangementet.»
Sponsor- og Eventforeningen engasjerer seg i høringen om det nye lovforslaget, fordi det potensielt kan påvirke mange av våre medlemmer, både økonomisk og strategisk. Vi er enige i forskriftens formål, men er opptatt av at formålet fremmes uten at det går på bekostning av grasrot og bredde i idrett og kultur.
Kort fortalt er vårt syn at unntaket i forskriftens § 6 må utformes likt som unntaket i punkt 2 i MFU retningslinjer. Dersom det ikke skjer, vil idretts- og kulturtilbud på grasrot- og breddenivå få store inntektstap, noe som igjen vil føre til at helsefremmende aktivitetstilbud til barn og unge blir dårligere.
Administrasjonen i Sponsor- og Eventforeningen samarbeider med flere av medlemmene samtidig som vi jobber med en egen høringsuttalelse, da dette bidrar til å gi bransjen en tydelig stemme og sikrer at våre synspunkter tas i betraktning. Vårt mål med høringsuttalelsen er å fremme en balansert regulering som fortsatt gjør events attraktive for sponsorer, og viser hvordan sponsing og event kan støtte folkehelse ved å fremme positive aktiviteter.
Høringsfristen er satt til 22. november 2024.
Har du innspill i saken, ta gjerne kontakt med oss på info@sponsevent.no