Dette er årets nominerte: SPONS
DNB - DNB x Unicef: La håpet bli sterkere enn frykten.
- Deles med Unicef
Juryens begrunnelse: Da krigen i Ukraina brøt ut viste nordmenn et stort engasjement og et ønske om å hjelpe. DNB agerte raskt i samarbeid med Unicef både internt og eksternt, og brukte sitt store distribusjonsnett og kanalstyrke for å skape oppmerksomhet rundt et viktig budskap. Den landsomfattende kampanjen “La håpet bli sterkere enn frykten” ble utviklet gjennom aktiv bruk av egen kompetanse, nettverk og økonomisk støtte. Gjennom å synliggjøre giveralternativene, og utfordre næringslivet i en bedriftsstafett på LinkedIn, oppnådde DNB god synlighet for sak og budskap samt en betydelig sum penger til Unicefs arbeid i Ukraina.
BUA - BUA og XXL gjør det enklere å bli inkludert og å delta på fritidsaktiviteter.
- Deles med XXL
Juryens begrunnelse: I en verden der forskjellene vokser, og bærekraft blir en stadig mer integrert del av hverdagen, har BUA på kort tid blitt et begrep som er kjent over hele landet. Med et felles ønske om å bidra til fysisk aktivitet, inkludering, fellesskap og mestring er dette et strategiske samarbeid som styrker BUA og XXL sine merkevarer. Samtidig bidrar BUA og XXL på viktige samfunnsutfordringer, gjennom å legge til rette for og stimulere til å låne utstyr fremfor unødvendig høyt forbruk.
Equinor - Morgendagens helter & FIRST® LEGO® League 2022
- Deles med First Scandinavia
Juryens begrunnelse: Gjennom samarbeidet med First Lego League har Equinor utvidet sponsorkonseptet Morgendagens helter til å utvikle Morgendagens ingeniører. Prosjektet har brukt lek, konkurranse og utfordringer for å øke interessen for forskning, teknologi og realfag. Mer enn 10 000 deltakere fordelt på over 700 lag har brukt nær 400 000 timer på læring og mestring, for å finne nyskapende løsninger på energiutfordringene verden står overfor. Ved å bruke influensere, SoMe og konkurranser har man klart å skape stort engasjement i en ung målgruppe, og over 40 prosent av deltakerne oppgir at de ønsker å gjøre karriere innen teknologi og programmering.
Nominerte Årets Idrettssponsorat:
TINE SA - En merkevare for generasjoner - TINE Fotballskole 25 år
Juryens begrunnelse: For en stayer! TINE Fotballskole har gjennom 25 års samarbeid med Norges Fotballforbund etablert verdens største fotballskole av sitt slag. Med 70 000 barn og 450 fotballskoler årlig, har de bidratt til å øke aktivitet og rekruttering til fotballen i Norge. Dette har gjort TINE Fotballskole til en suksesshistorie som har hevet TINE og NFFs omdømme og synliggjort organisasjonene som bidragsytere til at barn, unge og voksne i Norge spiser sunnere og beveger seg mer.
BAMA Gruppen AS - KIWI BAMA-CUP – 2022: Året fotballen gjorde comeback
- Deles med NFF og KIWI
Juryens begrunnelse: Pandemien har påført barneidretten frafall i aktive medlemmer, hvilket KIWI ønsket å reversere da de tok kontakt med BAMA og NFF. KIWI BAMA-CUP er et initiativ som har økt fotballaktiviteten over hele landet og fremmet sunne spisevaner blant barn. Med 39 fotballturneringer som ga fotballglede og fysisk aktivitet for barn i alderen 6 til 12 år, oppfordret de hvert barn til å føle seg som en vinner og oppmuntret dem til å fortsette å spille fotball. Turneringene ble også brukt som en plattform for å promotere sunne frukt- og grønnsaksvaner, gjennom å bytte pølser med smoothies, og gi salg på kasse til klubbene.
REMA 1000 Norge AS - Idrett for alle - REMA 1000 Hjerteligaen
- Deles med Norges Håndballforbund
Juryens begrunnelse: Idretten skal være for alle, og derfor har REMA 1000 og Norges Håndballforbund tatt grep om tilrettelagt håndball for alle med nedsatt funksjonsevne. Sammen har de skapt REMA 1000 Hjerteligaen, hvor målet er å øke rekrutteringen av yngre spillere og få på plass flere rene barnelag i klubber over hele landet. Dokumentarserien "Miniheltene" ble utviklet for å gjøre REMA 1000 Hjerteligaen kjent og vise at håndballen er en sosial og trygg arena. REMA 1000 selger også brødet "Idrett for alle" der én krone per solgte brød går til utøvere med nedsatt funksjonsevne. I dag tilrettelegger 78 klubber over hele landet håndballaktivitet for barn, ungdom og voksne gjennom REMA 1000 Hjerteligaen.
DNB - DNB x NFF: Fyll Ullevaal Stadion for (K)vinnelandslaget
- Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse: DNB og NFF inngikk i 2020 en avtale om å gi like økonomiske vilkår til herre- og kvinnelandslagene innen sponsing under #huninvesterer-paraplyen. For å tette oppmerksomhetsgapet ville de øke fokuset på kvinnelandslaget ved å sette publikumsrekord når Norge møtte New Zealand til privat landskamp 25. juni 2022 med prosjektet “Fyll Ullevaal Stadion for (K)vinnelandslaget”. En sterk film med Lise Klavenes vekket det norske folk, og sørget for ny rekord med over 17 000 solgte billetter. Kampanjen oppnådde økt kjennskap til #huninvesterer, og kampanjen er gjentatt på andre idrettsarrangement.
Gjensidige Forsikring ASA - Gjensidig verdiskapning med håndballen og friidretten
- Deles med Norges Håndballforbund og Norges Friidrettsforbund
Juryens begrunnelse: Gjennom avtalene med Norges Håndballforbund og Norges Friidrettsforbund assosieres Gjensidige med sterke resultater og sunnhet på elitenivå. I tillegg har selskapet etablert flere sponsorprosjekter for barn og unge, samt samarbeid med MOT for å bidra til tryggere og mer robust ungdom. Gjennom smart aktivering rundt store mesterskap og sterke resultater på banen, har Gjensidige oppnådd svært god effekt og økt eksponering, bevissthet og holdningseffekter for merkevaren.
Nominerte Årets Kultursponsorat:
Nobels Fredssenter - Hydro og Nobel
- Deles med Hydro
Juryens begrunnelse: Hydro og Nobels Fredssenter løftes frem for deres langsiktige og vellykkede sponsorsamarbeid. Sponsoratet har bygget intern stolthet blant ansatte og skapt positive assosiasjoner eksternt gjennom flere gode aktiveringer. Caset viser på en fremdragende måte hvordan aktivering av et sponsorat med god fit kan knyttes opp mot et selskaps hovedformål. Aktiveringen er gjennomtenkt og godt gjennomført. Caset er et eksempel til etterfølgelse på hvordan aktivere og skape merverdi i et komplekst sponsorat og samarbeidets bidrag til kultur og samfunn er betydelig.
Posten Norge - Posten X Tons of Rock - Et nasjonalt samarbeid som får internasjonal oppmerksomhet
- Deles med Tons of Rock
Juryens begrunnelse: Et sponsorsamarbeid på en festival kunne bestått av logoprofilering og tradisjonell tilstedeværelse. Posten velger i stedet å gjøre en aktivering som virkelig verdiøker festivalopplevelsen for de besøkende. Gjennom å være til stede med “Post of Rock” kunne alle gjester sende sitt kjøpte festivalmerch rett hjem, i stedet for å få mer å bære på mens man rocker til favorittartisten. Tjenesten ble veldig populær og kundene skåret høyt på tilfredshet. Et relevant samarbeid som får vist frem Posten som en fleksibel og leken aktør du kan stole på.
SpareBank 1 SR-Bank - Attraksjonen Barnas Bank
- Deles med Kongeparken
Juryens begrunnelse: I en tid der det stadig blir vanskeligere å lære barn om forståelsen og verdien av penger viser dette caset en solid leveranse for å svare opp nettopp dette på barns premisser. Løsningen viser merkevaren på en relevant og engasjerende måte, og caset fortjener nominasjon for at aktiveringen er gjort helhetlig og skikkelig. SR-bank tar ut merkevaren på en leken og ansvarlig måte. Her tror vi både Barnas banksjef og SR-banks sjef er storfornøyde!
Gjensidige Forsikring ASA - Gjensidig gjensynsglede på Palmesus 2022
- Deles med Palmesus
Juryens begrunnelse: Gjensidige har gjennom sitt engasjement med Palmesus skapt ringvirkninger langt utover festivaldagene. Ved å sette fokus på mental helse har de oppnådd stor oppmerksomhet om dette viktige temaet, samtidig som de har nådd forretningstilknyttede målsettinger. Caset viser på en ypperlig måte hvordan sponsing kan brukes som kommunikasjonsplattform for å formidle komplekse og viktige budskap. Vi mener caset fortjener nominasjon grunnet den helhetlige aktiveringen samt den solide måloppnåelsen.
Nominerte Årets Sponsorobjekt:
Palmesus
- Deles med Samsung og Gjensidige Forsikring ASA
Juryens begrunnelse: Palmesus går analytisk til verks i sitt arbeid med sponsorater, og jobber målrettet for å være et attraktivt sponsorobjekt. Partnerskapene oppleves skreddersydde og unike med stor kreativ kraft. En aktør som går langt for at deres samarbeidspartnere skaper verdi og når sine mål. Palmesus vet hvordan å engasjere en ung målgruppe, noe resultatene fra 2022, og aktiveringen av Gjensidige og Samsung, er sterke bevis på.
BUA - Mer inkludering, bedre folkehelse og redusert forbruk med BUA
- Deles med XXL, Brav, Novo Nordisk, Usbl, Møller Bil, DLA Piper og Norse digital
Juryens begrunnelse: Samskapning med store ord. Juryen er imponert over hvordan BUA bruker det kommersielle aspektet inn i et reelt samfunnsbehov. Et prosjekt og konsept som treffer et viktig behov for og i samfunnet. BUA bygger kjennskap til merkevaren og når nye mål sammen med samarbeidspartnerne. Samarbeidsmodellen rekrutterer også flere frivillige til BUA, og bidrar til å realisere BUA sin visjon. I sum skaper samarbeidspartnerne store ringvirkninger i og for samfunnet.
Kongeparken
- Deles med Sparebank 1 SR - Bank
Juryens begrunnelse: Kongeparken har klart å gjøre bank til en naturlig del av deres fornøyelser og aktiviteter. Samarbeidet med Sparebank 1 SR-Bank har tydelige målsettinger knyttet til begges strategi og spiller på parkens verdier: blant annet læring, utforsking og lek. Etablering av Barnas Bank i Kongeparken og jakten på Barnas Banksjef er blant kreative aktiveringer som har gitt gode resultater både for objekt og sponsor.
Norsk Toppfotball - OBOS-liga sponsoratet 2022
- Deles med OBOS
Juryens begrunnelse: Norsk Toppfotball, sammen med OBOS, viser tydelig at de har et felles mål for øyet: Skape positive effekter for klubber, lokalmiljø, ligaen og merkevaren. Det vellykkede samarbeidet skaper i 2022 rekordresultater for både sponsor og objekt, med en rekke gode aktiviteter, som Årets Frivilling, OBOS Fanzone og OBOS Drømmedag. OBOS-ligaen når ut bredt, og bidrar sterkt til merkevarebygging lokalt og nasjonalt.
TINE SA - TINE Fotballskole 25 år. En merkevare for generasjoner
- Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse: Langsiktighet, og strategiske mål, som år etter år gir noe stort tilbake til barn & unge, samfunnet og idretten. Et attraktivt tilbud til en attraktiv målgruppe. Merkevaren og kjennskapen står sterkt for så mange generasjoner, og juryen er imponert over resultatene over tid. Overordnet målsetting er like aktuell i dag som da samarbeidet startet.
Nominerte Årets Sponsorkampanje:
DNB - DNB x NFF: Fyll Ullevaal Stadion for (K)vinnelandslaget
- Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse: Det er ingen hemmelighet at det er enorme forskjeller på sportslige og økonomiske forutsetninger for å lykkes innen herre- og kvinneidrett. I en løsning som hadde som mål å tette oppmerksomhetsgapet fikk merkevaren til både å sette publikumsrekord, og å bruke et landslag til en langt viktigere kamp enn det som foregår på banen. Kampanjen viser solid helhet i uttakene og vi tror på at kampanjen har gjort en forskjell.
FUSE - En mer inkluderende fotballverden med Pepsi MAX og Caroline Graham Hansen
- Deles med Pepsi MAX
Juryens begrunnelse: Forskjellene på mediadekning mellom kvinner og menn kunne nesten ikke vært større, tross at vi blant begge kjønn har noen av verdens beste i sine felt. En gjennomtenkt mediestrategi med en kjent landslagsprofil i spissen ga merkevaren og kvinneidretten kredibilitet og bred dekning i både egne, betalte og fortjente flater. Kampanjen bidro på den måten til en mer inkluderende fotballverden og økt positiv persepsjon av merkevaren.
Norsk Toppfotball - # Fotballfrivillig - sponsorkampanje med OBOS
- Deles med OBOS
Juryens begrunnelse: Frivilligheten er hjertet av all idrett i Norge, og spesielt innenfor breddeidrett. Merkevaren har tatt tak i en urovekkende utvikling, der andelen frivillige har gått ned, og skapt en kampanje som engasjerte rundt viktigheten av frivillighet gjennom lokalt og nasjonalt engasjement. En kampanje som økte antall frivillige, fikk omtale i media og spredte seg som ild i kunstgress.
WAL - Coop Mega // Jakten på Øyamenyen
- Deles med Coop Mega, PHD Media og No Name
Juryens begrunnelse: Et godt eksempel på at et dårlig utgangspunkt alltid kan snus. Med denne kampanjen har merkevaren klart å utnytte et sponsorats begrensede tidsrom til en fordel. I tøff konkurranse om en kresen målgruppe, har kampanjen snudd tomme stoler og kritikk til ivrige festivalgjengere, som bokstavelig talt sto i kø for en bit av merkevaren.
Ice Communications - Folkets Skiskytterlue
Juryens begrunnelse: Med ett enkelt kampanjekonsept har merkevaren klart å bruke logoprofilering på idrettsstjerner til engasjerende innhold og produktkommunikasjon i egne flater. Den digitale kampanjeløsningen hadde nok valgmuligheter til å engasjere bredt og lenge. Den har levert tydelig på kommunikasjonsmål, og resultatet vitner om at målgruppen virkelig lot seg fenge.
Nominerte Årets Sponsor:
TINE SA - En merkevare for generasjoner – TINE Fotballskole 25 år
- Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse: Dette er en suksesshistorie! Sammen med Norges Fotballforbund har TINE over tid utviklet verdens største fotballskole av sitt slag. Samarbeidet er strategisk forankret, med en aktivering som både skaper forretning for TINE og som rekrutterer til idretten. I tillegg sikrer partene seg stor merkevare-oppmerksomhet til en attraktiv målgruppe. Overordnet målsetting er like aktuell i dag som da samarbeidet startet opp: Bidra til at vi spiser sunnere og beveger oss mer. Juryen er svært imponert over langsiktigheten i samarbeidet, til glede for tusenvis av unge fotballspillere. Vi gratulerer TINE Fotballskole med 25 flotte år!
OBOS - Opera og ballet til alle
- Deles med Den Norske Opera & Ballet
Juryens begrunnelse: 1 million billetter. Intet mindre. Det er hvor mange billetter OBOS over flere år har solgt gjennom sitt fordelsprogram, til forestillinger på Den Norske Opera & Ballett. I kombinasjon med høy kjennskap til ordningen, og en godt dokumentert effekt, er dette virkelig et samarbeid som beviser hva som er mulig når man jobber systematisk og grundig over tid. OBOS kan vise til stort engasjement og bred aktivering, og har høy troverdighet rundt sin innsats for å gjøre kultur mer tilgjengelig: En by med et rikt kulturliv er et godt sted å bo. En aktør som tenker slik, vil man gjerne være på lag med – dette samarbeidet bygger omdømme.
DNB - DNB x NFF: Fyll Ullevål Stadion for (K)vinnelandslaget
- Deles med Norges Fotballforbund
Juryens begrunnelse: Gjennom programmet #hunivesterer tar DNB fatt i strukturelle skjevheter i samfunnet. På grundig vis brukes sponsoratene til å sette dagsorden, også når det gjelder kvinnelandslaget i fotball. Å fylle Ullevål Stadion handlet om så mye mer enn å sette publikumsrekord, og er et strålende eksempel på hvor bredt DNB går til verks for høyest mulig engasjement – som igjen betyr bevegelse og endring i kampen for likestilling. Dette er viktig arbeid som er strategisk forankret og som har et tydelig formål, med en høyst troverdig Lise Klavenes som frontfigur. Resultatene er meget bra, og juryen gleder seg stort til å følge #huninvesterer videre.
Gjensidige Forsikring ASA - Sosial bærekraft for et bedre samfunn
Juryens begrunnelse: Å sette søkelys på unge og på mental helse er særdeles viktig i en tid hvor unge gir utrykk for økende depresjon og angst. Gjensidige benytter store deler av sin bærekraftstrategi på akkurat denne utfordringen gjennom sine sponsorat. Å bruke sponsoratet så tydelig opp mot sosial bærekraft applauderes. I tillegg ser vi nedgang i idretten etter en pandemi, og Gjensidige velger å forankre hele sin strategi sammen med MOT, NHF, Friidrettsforbundet og Palmesus, for å få fokus på begge disse problemstillingene. Via sine samarbeid når de en bred aldersmessig dekning over hele landet. Via MOT når de idrettsungdom og via Palmesus kultur. Resultatet viser solide måltall. Gjensidige har nådd bredt ut, både digitalt og i kraft av tilstedeværelse. Juryen synes det er flott å se at spons også kan brukes for å ta samfunnsansvar.
Eviny - Spons som mediekanal
- Deles med Apriil Reklame og Carat
Juryens begrunnelse: Sponsoren viser en god og tydelig målsetting for sin sponsorstrategi og en imponerende tilnærming til hvordan sponsormidlene benyttes. Eviny har en klar og tydelig strategisk plan, og selskapet knytter til seg fire kjente personer/merkevarer innen idrett og kultur, som i egne medier er ambassadører for bedriften. Eviny har hele tiden svært gjennomtenkte prosesser for hvilke objekter de velger. For Evniny ble «spons som mediekanal» en effekt som traff bedre enn målsetting, og de treffer «spot on» for valgene de har gjort.
Juryen synes dette er et forbilledlig eksempel på hvordan en sponsor, med strategisk nøye planlegging, kan nyttiggjøre sine sponsormidler og skape strålende resultater med god effekt.
De nominerte til prisene "Årets Samfunnsengasjement" og "Årets Bransjepris" publiserer på et senere tidspunkt. Følg med på nyhetsbrev og våre digitale flater!
Meld deg på Sponsor- og Eventprisen torsdag 20. april på Meet på Ullevål Stadion!
Meld deg på her