Search
Search
Meny
Background

Dette er årets nominerte: EVENT/MESSE

23. mars 2023
Det skal kåres en vinner i seks ulike kategorier innen event/messe. Juryene har gjort en grundig jobb og de nominerte er klare. 
Nominerte Årets B2B Event/Messe:

DNB - DNB NXT
- Deles med Gyro
Juryens begrunnelse: Gjennom møteplassen DNB NXT kobles gründere, oppstarts- og vekstselskaper fra ulike deler av Norge med investorer og bedrifter med investeringskapital. Dette bidrar til utviklingen av flere lønnsomme arbeidsplasser og økt verdiskaping i tillegg til nyskaping og innovasjon. Prosjektet har en sterk strategisk forankring, stor nærings- og samfunnsmessig betydning, og synliggjør i tillegg styrken i event som virkemiddel for å lykkes med å oppnå ønsket posisjonering og effekt. Resultatene er gode og arrangør lykkes med å kombinere ulike virkemidler som i sum gjør DNB NXT 2022 til en viktig satsning for banken, så vel som for bankens kunder og samfunnet som helhet.  

JCP - Atea Community
- Deles med Atea
Juryens begrunnelse: Atea ønsket å skape en stor møteplass for teknologi, samt å samle kunder og samarbeidspartnere i hele Norge. Gjennom eventer i 6 byer klarte de å treffe mer enn 3 000 deltakere. Gjennom foredrag og utstillinger kunne kunder og samarbeidspartnere diskutere løsninger og finne muligheter. Fokuset på bærekraft og miljø ble vist gjennom gjenbruk av messevegger og vegetarmat til middag. Det viktige budskapet, Å bygge Norge med teknologi og IT, kom godt frem. 

DNB - DNB Nordic Healthcare Conference
Juryens begrunnelse: DNB ønsket å etablere en møteplass for å støtte og utvikle helsenæringen i Norge. For å sikre at små selskaper kan komme i kontakt med potensielle investorer lanserte de i forkant den digitale plattformen «Crowdworks». DNB ønsket å styrke sin merkevare/kjennskap og Healthcare sektoren er en viktig bransje. DNB har tatt en tydelig posisjon og eventet har blitt en viktig, årlig møteplass.  

Fieldwork - Google Pixl Launch
- Deles med Google & In Good Company
Juryens begrunnelse: Prosjektets mål var å introdusere Google pixel Smartphone i det norske og nord-europeiske markedet høsten 2022. Arrangementet ble gjennomført i fire byer samtidig – Stockholm, Oslo, København og Amsterdam – og bestod av et event der mer enn 140 inviterte gjester fikk oppleve en variert miks av interaktive installasjoner, demonstrasjoner, foredrag m.m. Lanseringen ble en stor suksess takket være bruk av event, og både salg og mediedekning var over forventet.  Eventet viser hvordan man kan lykkes med å bruke arrangement som virkemiddel for å oppnå gode kommersielle resultater – basert på at man lar målgruppen man henvender seg til se, føle og oppleve egne produkter. 


Nominerte Årets B2C Event/Messe

JCP - Your Extreme
- Deles med Kongsberg Gruppen 
Juryens begrunnelse: Prosjektet viser stor kreativitet og et ønske om å nå den yngre målgruppen på deres premisser. Arrangør viser til tydelig målbare resultater opp mot målsatte mål og lar studentene ta del i noe som er forankret opp mot visjonen til kunden. Prosjektet skiller seg ut fra andre innsendte prosjekter og hadde også fokus på at studentene skulle være sosiale sammen etter endt pandemi. 

WAL - Coke Studio Secret Sessions 
- Deles med Ekko Agency og Coca-Cola Norge
Juryens begrunnelse: Prosjektet viser hvordan man aktivt kan ta i bruk event som et hovedelement i en helhetlig kampanje, for å skape interesse hos målgruppen. We Are Live AS viser til et godt arbeid med innsikt, og begrunner godt hvorfor dette prosjektet var riktig for målgruppen og Coca Cola. Arrangøren kan også vise til beviselig effekt opp mot målene som er satt, og viser oss hvordan opplevelser og nærhet er en katalysator for å få gode tall digitalt.

FUSE - Extra-menyen
- Deles med Coop Øst, Phd Media
Juryens begrunnelse: Med prosjektet Extra-Menyen ville Extra sette fokus på sin svakere posisjon i Oslo sammenlignet med resten av Norge. Gjennom totalt 96 eventer, i samarbeid med 16 restauranter, kunne besøkende kjøpe den samme gode maten, bare billig for 59,- kroner. Flere av restaurantene opplevde flere uker på rad timelange køer på utsiden av restaurantene, til tross for ruskete høstvær. Gjestene visste hva de kom for, og "Extra-menyen" ble ekstremt godt tatt imot av publikum.   
Resultatene for kampanjen ble svært gode:  
1,9x høyere resultat på "oppmerksomhet". 
2x høyere resultat på "Er billige". 
1,8x høyere resultat på "fremstår som middagsbutikken". 
77% har et positivt inntrykk av Extra og kampanjen hadde et høyt antall likes. 


JCP - OBOS Hjemmefestival
- Deles med OBOS, Slottsfjell, Festningen & Utopia
Juryens begrunnelse: I dette prosjektet ønsket OBOS å koble OBOS som utbygger sammen med festivalpublikumet. OBOS samarbeidet med Slottsfjell, Utopia og Festningen, om å skape konseptet hjemmefestival, og brukte pop-up event som kanal for å flytte festivalene ut av sine vante rammer og ut til lokalsamfunnene. Kampanjen var en stor suksess. I tillegg til å engasjere målgruppen på sosiale medier, mottok kampanjen over 600 søknader fra folk som ville ha en hjemmefestival i sine hjem. Resultatet var strålende, 60% av deltakerne på Slottsfjell var mer positive til OBOS på grunn av hjemmefestivalen. 

Nova Vista AS - Hyundai Innovation Lab 
- Deles med Hyundai
Juryens begrunnelse: Det skulle handle om innovasjon, teknologi og bærekraft da Hyundai Innovation Lab ble født i fjor. Over en periode på åtte dager, fra 30. juli til 6. august 2022, kunne de nærmere 80 000 besøkende på Norway Cup oppleve Hyundai på en ny måte. 
Hyundai Innovation Lab ble det mest populære eventet og attraksjonen på Norway Cup, takket være et engasjerende konsept som barna elsket. Eventet skapte mye interesse og oppmerksomhet. I løpet av de seks dagene var det samlet, daglig rekkevidde på 870 000 på sosiale medier. Konseptet hadde en positiv effekt på merkevaren også: 63 prosent av publikummet på Norway Cup la merke til Hyundai Innovation Lab. 67 prosent kom innom minst én gang, og 68 prosent av de besøkende svarte at de fikk bedre kjennskap til Hyundai. 

Nominerte Årets Hybride Event:

JCP - Rubiks Pluss

- Deles med Sopra Steria
Juryens begrunnelse: Interne arrangementer kan gjøres så store man vil, og så enkle man vil. Til syvende og sist handler det om å dele. Gjennom Rubiks Pluss skaper JCP og Sopra Steria den ultimate arenaen for å dele. Ikke bare deler ansatte kunnskap med ansatte, men Sopra Steria skaper også enorme ringvirkninger gjennom bruk av mange lokasjoner rundt om i Oslo og sponsorat av Piknik i Parken. Gjennom å sette stort fokus på valgfrihet, tilgjengelighet, korte sekvenser og innhold spisset mot målgruppen skaper de det ultimate hybrid-eventet.

Eventyrlie AS - Coca-Cola Kick-Off Meeting (KOM) 2022
-
 Deles med Coca-Cola
Juryens begrunnelse: Mange måtte snu seg rundt grunnet pandemien, og her har Coca Cola og Eventyrlie løst det på eksemplarisk vis. En kreativ produksjon hvor man har tatt utfordringen med pandemi og løst det godt, uten å glemme det sosiale, og det faglige som skulle formidles. Produksjonen ble en velregissert sending, med flere lokasjoner for å samle de ansatte og skape forståelse for felles mål, og skape felles stolthet mellom kollegaer og merkevarer.

Appetite for Production AS - Appetite for Arendalsuka
Juryens begrunnelse: Appetite booket proaktivt seks forskjellige lokasjoner i Arendal med en bevisst strategi for å markedsføre sine tjenester. Appetite velger å posisjonere seg som både kunde og byrå, og produserer imponerende 178 bærekraftige live- og hybridarrangementer for sine kunder under Arendalsuka. Gjennom samarbeid med lokale leverandører skapes bærekraftige arrangementer som genererer inntekter, nye kunder og markedsføring for Appetite. Med en allerede utvidet og fullbooket kalender for Arendalsuka 2023 demonstrerer de en imponerende brand experience og effektive hybridarrangementer.


Nominerte Årets Integrerte Eventløsning:
 
DNB - DNB NXT
- Deles med Gyro
Juryens begrunnelseDNB har arrangert DNB NXT i mange år og vunnet flere priser både for innovasjon og strategisk bruk av event. Det er imponerende å se hvordan DNB fornyer og videreutvikler konseptet sitt og tar det til nye høyder. Eventkonseptet besto av en serie ulike arrangementer i 2022, både digitale og fysiske. De er lekne og allsidige i formen, godt gjennomført med fokus på kunnskapsdeling og endring gjennom kompetansedeling på nye møteplasser over hele landet. Formatene er godt tilpasset målgruppen som er gründere og oppstartsbedrifter.  DNB har virkelig lykkes i å benytte event som et integrert virkemiddel for å styrke sin posisjon i dette segmentet. Den positive oppgangen i posisjonsmålingen for DNB i etterkant av kampanjen, var et bevis på at de har lyktes med sin strategi.

Gyro - GoZero-BDO Stor Oslo til Gøteborg
- Deles med BDO Stor Oslo
Juryens begrunnelse: Hvorfor har ingen tenkt på dette før? Ideen er like enkel som den er genial. Gjennom små handlinger kan man drive stor endring, og hvorfor ikke bruke et internevent til å drive holdningsendring og skape positive ringvirkninger. Det er inspirerende å se hvordan BDO tar sitt samfunnsansvar på alvor, og walk the walk også når det kommer til å engasjere sine ansatte til varig endring. Gyros løsning er annerledes, nytenkende, kreativ og effektiv. Gjennom GoZero ble 29 249 unike tiltak registrert, og utslipp tilsvarende 35 tonn Co2 ble redusert på bare fem måneder. At løsningen senere er gjenbrukt av andre vitner om innovasjonskraft.

Kite Kommunikasjon og Event - Bouvet Bucket List
- Deles med Bouvet
Juryens begrunnelse: I jubileumsåret 2022 ønsket Bouvet å gjøre noe ekstraordinært for sine medarbeidere - å takke dem for alt de gjør for hverandre, for kunder og partnere, ved å virkeliggjøre drømmer. Konseptet fikk navnet Bouvet Bucketlist og 4 500 ønsker ble sendt inn. Av disse ble 20 drømmer plukket ut, og bakt inn i programmet for Bouvets årlige intern event. Opplevelser blir enda større når de deles, og kollegaer i Bouvet fikk oppfylt drømmer om å lære seg å smi, ri på hest, hoppe i fallskjerm og ta en kaffe med Lars Monsen. Konseptet skapte latter, gåsehud, gode historier og samhold, og forsterket en allerede god kultur. Inspirerende å se Kites kreativitet og nytenkning. Gjennomarbeidet, effektfullt og annerledes, og en evne til å skape historie gjennom de gode historiene.

Nobels Fredssenter - Freedom of Expression Conference and Festival
Juryens begrunnelseVi som jobber i eventbransjen vet hvor virkningsfullt event kan være når man vil formidle et budskap – det har Nobels Fredssenter greid til gangs med deres «Freedom of Expression Conference». Bevisst bruk av eventer i en avgrenset periode har gitt økt kunnskap om fredsprisen generelt og årets fredsprisvinnere spesielt. Det at de i tillegg har engasjert til handling for fred bidrar til å løfte Fredsprissenterets viktige misjon, «å engasjere og inspirere til små og store endringer som gjør verden til et fredeligere og bedre sted».

WAL - Coke Studio Secret Sessions
 - Deles med Ekko Agency og Coca-Cola Norge
Juryens begrunnelse: Coca Cola ville ta tilbake sin posisjon som den ledende merkevaren tenåringer og unge voksne forbinder med musikk. Det greide virkelig Coca Cola med sitt kreative konsept; Coke Studio Secret Sessions (CCSSS) Hemmelige og intime konserter med store artister, men få billetter, som man kunne vinne ved å laste ned en app eller via konkurranser i SoMe. Coca Cola og Wal skapte magiske og minneverdige øyeblikk for de heldige vinnerne fra de mottok billettene hjem i posten til de fikk møte sin favoritt artist på intim konsert på et hemmelig sted. Konseptet var annerledes og lekent, og traff målgruppen svært godt. Dette gjenspeiles i den enorme responsen og de gode resultatene av kampanjen.


Nominerte Årets Intern Event:

Kite Kommunikasjon og Event - Bouvet Bucket List
- Deles med Bouvet
Juryens begrunnelse: Bouvet ønsket å benytte sitt 20 års jubileum til å skape høyere trivsel og stolthet i selskapet. Jubileet ble til et jubileumsår som engasjerte og skapte personlige historier for enkelte ansatte såvel som historie for hele selskapet. Konseptet Bouvet Bucket List bandt de interne aktivitetene under jubileumsåret sammen i en fin rød tråd, og engasjerte de ansatte i et lengre tidsperspektiv som skapte stolthet. Konseptet dekker også fremtidig employer branding for selskapet.

Gyro - GoZero - BDO Stor Oslo til Gøteborg
- Deles med: BDO Stor Oslo
Juryens begrunnelse: Et intern-event som ble til en del av noe mye større; klimakampen.  
Da BDO Stor Oslo skulle ta med sine 650 ansette på en sosial tur, ble det stilt spørsmål om turen kunne gjennomføres samtidig som BDO var sitt bærekraftsansvar bevisst? Ja, svarte Gyro. Fem måneder før avreise til Gøteborg, ble bærekraftkonkurransen «Race to Zero» lansert. De ansatte ble utfordret til å registrere egne reduksjoner av blant annet transport, kjøttforbruk, og vann- og strømforbruk. Avtrykket på reisen ble regnet ut til å være 31 tonn co2e, hvilket ble satt som mål for de ansattes handlinger. BDO klarte å spare inn 35 tonn co2e før avreise, og målet om å «GoZero» til Gøteborg ble nådd. Sammen skapte BDO og Gyro et internt arrangement som får ringvirkninger. 


JCP - Rubiks Pluss
- Deles med Sopra Steria
Juryens begrunnelse: Et intern event for 2 500 ansatte etter covid kunne enkelt blitt gjort med en større fest. Men for Sopra Steria mente JCP det ikke var nok. Med mål om å toppe tidligere gode resultater, underbygge «The Power of Sharing», lage et bærekraftig arrangement og samtidig posisjonere for Norges beste arbeidsplass for 7. gang på rad, ble hele gjennomføringen knyttet opp mot konseptet på et unikt, bærekraftig vis. Ved å skape en ukelang hybrid kunnskapsfestival for - og av de ansatte i Sopra Steria, med mangfoldige lokale aktører i Oslo som samarbeidspartnere, ble det satt fokus på bærekraft og målgruppespisset innhold som skapte unike resultater, kunnskapsheving, sosial tilhørighet og stolthet.

JCP - Retailflix
- Deles med DNB
Juryens begrunnelse: Kick-off for 800 ansatte i en av bankdivisjonene til DNB. Retailflix på Telenor Arena var et Netflix-inspirert event med stor vekt på at publikum fikk bestemme hva som skjedde på scenen, på lerretet og i salen. Hovedmålet med arrangementet var å bringe alle ansatte sammen og styrke selskapets sterke eksisterende kultur. Netflix representerer en disruptiv innovasjon som ga DNB god anledning til å demonstrere fleksibilitet, valgmuligheter og kundesentrisitet. 90 prosent av deltakerne meldte tilbake at de var veldig fornøyde med arrangementet, som samlet sett oppnådde noen av de beste resultatene noensinne i DNBs historie.

JCP - "DNB kundesenter - Førsterekka"
-
Deles med DNB
Juryens begrunnelse: Arrangement for 1200 medarbeidere i førstelinje for å bygge stolthet i denne delen av organisasjonen. Motiverte rådgivere med selvtillit gir forretningsmessig effekt som redusert turnover og bedre rådgiving. ønsket vi å skape en bevissthet rundt hvert kundemøte, belyse viktigheten av rollen hver enkelt har som individ, men også som lag. Det ble derfor skapt en fysisk møteplass som belyste innsatsen, fokuserte på det som er oppnådd og hvor mye rådgiverne betyr for DNB, kunder, og samfunnet for øvrig. I et vinnerlag presterer alle lagspillerne, derfor var det viktig for oss at interne ressurser i ulike roller bidro med å skape det faglige innholdet. Eventet fikk svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne og skaper stolthet i laget fortsatt. Konseptet ble så godt forankret at Førsterekka har blitt drevet videre av de ansatte i kundesenteret selv og lederne.  

Nominerte Årets Produktlansering:

Hamarkameratene Fotball Elite - Kamerater
Juryens begrunnelse: I en tid der storklubber mister fotfestet med supporterbasen, har Hamkam gått tilbake til røttene sine i 1918 for å bygge stolthet og fellesskap for laget. I navnet HamarKameraterne, ble gullet funnet i KAMERATER. De lager sin strategi, konsept og gjennomtenkt markedsføring med fokus på kameratskap, stolthet og dugnad. Med lanseringen av et eget damelag, samarbeid med 14 naboklubber og opprettelsen av et gatelag har man bevisst lansert KAMERATER som fundamentet for en sterk supporterkultur. Med opprykk til eliteserien tror vi dette er starten på langsiktig strategi og ekstremt vellykket produktlansering som varmer dypt inn i sjelen. Vi ser frem til å se fortsettelsen av denne suksesshistorien.

Fieldwork AS - Yara Birkeland Launch
- Deles med Yara International
Juryens begrunnelse: En meget vellykket presse-lansering og unik dåp av et unikt skip! Her har Fieldwork skapt et event helt i tråd med det Yara og nytt skip står for, og sørget for et null-utslipps arrangement. Yara ville skape et event som henvendte seg til politikere, nasjonal og internasjonal presse, og industriledere, og på samme tid skape interesse og engasjement for bærekraft- forskning hos lokale barn. Det lykkes de til det fulle med i regi av Fieldworks event, med et interaktivt festivalområde og Yaras News & Media avdeling. Dåpen ble åpnet av HKH Kronprins Haakon og fikk stor pressedekning over hele verden.

Fieldwork AS - Google Pixel Launch
- Deles med Google & In Good Company
Juryens begrunnelse: En særdeles vellykket og krevende lansering som ble koordinert og avviklet parallelt i fire byer i Europa. I Oslo fikk 140 spesielt inviterte gjester unike, interaktive opplevelser med Pixel 7 både før, under og etter selve lanseringen.
Dette ble gjort på en leken og innovativ måte, og lanseringen overgikk sine mål om eksponering i presse og SoMe, samt markedsandel innen første kvartal etter lansering.



De nominerte i kategoriene "Årets Samfunnsengasjement" og "Årets Bransjepris" publiserer på et senere tidspunkt. Følg med på nyhetsbrev og våre digitale flater!

Meld deg på Sponsor- og Eventprisen 20. april
Meld deg på her
 
facebook

LES FLERE NYHETER

LUKK Close

BLI MEDLEM

Denne siden er forbeholdt medlemmer av Sponsor- og Eventforeningen.

Vennligst logg inn eller bli medlem for å se innholdet.
BLI MEDLEM
LOGG INN