Byrådet i Oslo er forelagt kritikken fra Sponsor- og eventforeningen.
Overfor Aftenposten har byrådsleder Raymond Johansen (Ap) forklart hvorfor TV-bransjen ikke rammes av de samme innstrammingene slik:
- Dette ses på som det vi kaller «ordinært arbeid». Og på jobben forventes strenge regler. Zerokonferansen er et privat arrangement, som rammes uansett om det er to eller ti på en scene. Og de skulle hatt 40–50 mennesker samlet på Deichmanske, sier Johansen.
I en e-post fra Byrådslederens kontor, kommenterer kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz kritikken slik:
- Norge er nå i starten av andre smittebølge. På tross av at Oslo i flere uker har hatt de strengeste tiltakene i landet, har smitten steget urovekkende raskt i alle aldersgrupper. Nasjonale helsemyndigheter er svært tydelig i sine råd til Oslo kommune. Vi er nå på et kritisk punkt. For å unngå at smittespredningen kommer ut av kontroll trengs det kraftfulle tiltak.
- Ja, det er mange som blir rammet av innstrammingen nå. Det er leit, men vi må huske at formålet med tiltakene er at vi skal redusere antallet kontaktflater til et minimum. Derfor har vi stengt det aller meste av virksomheten i byen. Det viktigste nå er å få ned smittetallene.
Hun svarer ikke direkte på spørsmål om hvorfor eventbransjen ikke kan produsere sendinger med de samme smittevernsreglene som TV-bransjen.
- Vi må stramme inn nå og møte hverandre minst mulig. Dersom vi venter med disse tiltakene, er det en stor fare for en total nedstenging, som vil ramme enkeltmennesker og samfunnet enda hardere. Samtidig har eventbransjen mulighet til å avvikle heldigitale arrangementer, men da må de være heldigititale, altså med deltakere med på skjerm i denne perioden.
Kilde: Kampanje.no